Kodėl mažai moterų dirba fizikoje?
Mokslas apibrėžiamas kaip priemonė patenkinti smalsumui, tiekti kasdieninių
problemų sprendimus, gerinti gyvenimo kokybę, suprasti, kaip mus supantys
daiktai ir prietaisai veikia, ir stimuliuoti ekonomiką. Mokslo kūrime dalyvauja
nedaug moterų, nors jos sudaro daugiau negu pusę pasaulio gyventojų, ir dalis
jų mokesčių panaudojama mokslo ir
technologijų plėtojimui. Dėl to moterys turi turėti vienodas galimybes
pasidžiaugti pranašumais, kuriuos suteikia sėkminga mokslinė karjera, ir
dalyvauti sprendimų, nustatančių
mokslinių tyrimų prioretitus, priėmime.
Tačiau ir pasaulyje, ir Lietuvoje fizikos bei techiškose srityse, kur
reikalingas tvirtas fizikos žinių pagrindas, dirba labai mažai moterų. Kadangi
fizikos žinios yra viena iš esminių šiuolaikinės globalios ekonomikos, paremtos
aukštosiomis technologijomis, atramų, pasaulis daugiau laimėtų, jeigu ir
moterys, ir vyrai vienodai dalyvautų fizikos ir su ja susijusiose srityse.
Lietuvos moterų aktyvesnis dalyvavimas moksle svarbus ir tolimesnei Europos
mokslo plėtrai, kad Europos mokslas ir jo taikymai pasiektų aukščiausius
standartus pasaulyje. Šiam tikslui pasiekti reikia panaudoti ir moterų, ir vyrų
geriausius intelektualinius resursus.
Tikslu suprasti, kodėl tiek mažai moterų pasirenka fiziką, ir numatyti
strategijas, kaip padidinti jų skaičių bei įtaką, šių metų kovo mėnesio 7 9
dienomis Paryžiuje buvo sukviesta tarptautinė konferencija Moterys fizikoje.
Ją organizavo Tarptautinė grynosios ir
taikomosios fizikos sąjunga (IUPAP), o parėmė Europos fizikų draugija
(EPS),UNESCO ir dar apie dvi dešimtis tarptautinių ir nacionalinų agentūrų ir
organizacijų. Konferecijoje dalyvavo per 300 delegačių iš 65 šalių. Lietuvai
atstovavo keturių fizikių delegacija, vadovaujama Teorinės fizikos ir
astronomijos instituto vyresniosios mokslo darbuotojos, dr. Alicijos
Kupliauskienės. Vilniaus universitą
atstovavo docentė Dalia Šatkovskienė, mokytojas Ąžuolo vidurinės mokyklos
mokytoja ekspertė Saulė Vingelienė, jaunąsias fizikes fizikos mokslo
istorikė, Teorinės fizikos ir astronomijos instituto mokslo darbuotoja, dr.
Rasa Kivilšienė.
Konferencijoje buvo nagrinėjamos šios problemos:
mergaičių
skatinimas pasirinkti fiziką,
sėkmingos
fizikės karjeros užtikrinimas,
moterų
atstovavimo fizikos organizacijų valdymo struktūrose nacionaliniu ir
tarptautiniu mastu užtikrinimas,
fizikos
įstaigų struktūros ir moterų darbo sąlygų pagerinimas,
įvairių
pasaulio regionų patirties apibendrinimas,
balansavimas
tarp šeimos ir karjeros.
Konferecijoje buvo išklausyta 11 plenarinių pranešimų, kuriuos perskaitė
didžiausių bei įtakingiausių pasaulio valstybių atstovės, pasiekusios svarių
laimėjimų moksle ir vadovaujančios fakultetams ar laboratorijoms, iš JAV, Didžiosios Britanijos, Prancūzijos,
Kinijos, Japonijos, Rusijos, Egipto, Indijos, Brazilijos. AIP Statistinių
tyrimo centro direktorius Roman Czujko apibendrino moterų, dirbančių fizikoje,
tarptautinių tyrimų rezultatus. Pirmąją ir antrąją konferencijos dienas
kiekviena dalyvė dirbo mažose grupėse pagal pasirinktas vieną ar dvi temas iš
jau paminėtų svarbiausų problemų. Apibendrinus mažų grupių pasiūlymus, buvo
paruostos 8 rezoliucijos, kurios buvo aptartos ir vieningai priimtos
paskutiniąją dieną.
Svarstant mergaičių sudominimo fizika problemas pastebėta, kad jos
skirtingos išsivysčiusiose ir besivystančiose šalyse. Tačiau buvo pastebėta ir
daug bendrumų. Visų šalių atstovės skundėsi, kad vadovėliai parašyti sausai,
dėstoma medžiaga nesiremia gyvenime sutinkamais pavyzdžiais, kurie sukeltų
mokinių smalsumą sužinoti, kodėl vyksta vieni ar kiti reiškiniai, kaip veikia
prietaisai, skatintų patiems ieškoti paaiškinimų. Pamokose reikėtų naudoti
daugiau žaislų ir iliustracijų. Kadangi mergaitės daug dažniau nepasitiki savo
jėgomis negu berniukai, mokytojai turėtų jas padrąsinti, pasakoti apie daug
pasiekusias pasaulio ir savo šalies mokslininkes, paskatinti rinktis fiziką,
daugiau aiškinti apie geresnes darbo, kvalifikacijos įgijimo galimybes.
Pastebėtas glaudesnio ryšio tarp universitetų ir mokytojų teigiamas poveikis.
Pavyzdžiui, mokytojų kvalifikacijos kėlimas universitetuose apie 10% padidina
stojančiųjų skaičių. Mokytojai
turėtų vaikams aiškinti, kad mokslas
yra gerai, kad jis naudingas visuomenei, ir moterys jame gali daug nuveikti.
Sėkminga karjera prasideda nuo universiteto bei mokslinio vadovo
pasirinkimo. Kiekviena studentė turi žinoti, ko ji nori, pasitikėti savimi,
daug žadėti ir daug skelbti apie save, sekti gerais fizikais, nesidrovėti
klausti, tapti žymia, t.y. parašyti knygą, siekti gerai apmokamo darbo,
stengtis užimti aukštas pareigas. Ji turi suprasti, kad jai teks nuolat kovoti,
nes pati sistema yra prieš ją. Turtingose šalyse daugiau darbo vietų, svarbi
universitetų reputacija, geriau mokomos ir mergaitės. Besivystančiose šalyse
svarbūs ryšiai su užsienio mokslo centrais, nes jų gyventojams reikia rengtis
žiauriai konkurencinei kovai darbo rinkoje, kuri egzistuoja Europos sąjungoje
ir pasaulyje. Todėl universitetai turi išmokyti moteris, o Lietuvoje ir vyrus,
taip vadinamų žaidimo taisyklių, kad jos mokėtų išsilaikyti ir iškilti. Visi
priėmimo į darbą ir konkursų etapai turi būti skaidrūs, reikalavimai
pretendentams iš anksto paskelti, o atrinkimo kriterijai aiškūs. Pastebėta, kad
firmų mokslinio tyrimo laboratorijose moterims geriau sekasi daryti karjerą,
jos sparčiau kyla karjeros laipsteliais ir jų
daugiau užima vadovaujančias pareigas negu fundamentinius tyrimus
darančiuose universitetuose. Konkursiniuose komitetuose bei komisijose, skirstančiose lėšas
moksliniams tyrimams, turi būti moterų. Buvo siūloma nacionalinėms fizikų
draugijoms įkurti grupes, atsakingas už moterų karjerą, rinkti informaciją apie
jas ir sekti jų progresavimą. Lietuvos fizikų draugijos valdyboje sudaryta
moterų sekcija, apie kurios veiklą ir darbo rezultatus galima sužinoti Lietuvos
fizikų draugijos svetainėje www.itpa.lt/LFD. UNESCO ir IUPAP pasiūlyta sudaryti
galimų pranešėjų moterų konferencijose sąrašus, finansuoti jų vasaros mokyklose
skaitomus pranešimus. Kiekviena moteris turi teisę būti laiminga motina, todėl
universitetuose ir mokslo įstaigose turi būti pasirūpinama ir vaikų priežiūros
įstaigomis. Dažnas reiškinys fizikų šeimos, todėl kartais fizikės karjera
sugriūna, kai abu sutuoktiniai negali gauti darbo tame pačiame mieste.
Universitetams siūloma kurti daugiau darbo vietų abiems fizikams.
Moterų atstovavimas fizikos organizacijų valdymo struktūrose nacionaliniu
ir tarptautiniu mastu, reiškia, kad buvo kalbama apie formalias pareigas
struktūrose, kur kontroliuojami žmonių panaudojimas ir finansiniai šaltiniai
mokslui. Moterys čia reikalingos srities sveikatai ir nuomonių įvairovės
padidinimui. Taip vadinams žaidimo
taisykles yra sukūrę vyrai, pagal kurias turi žaisti ir moterys, tačiau ir jos turi teisę dalyvauti nustatant, koks mokslas
yra geras ir koks blogas. Kadangi fizikos tyrimams reikia nemažų finansinių
išteklių, kurie daugelyje šalių skiriami iš valstybės biudžeto konkurso tvarka,
labai svarbu, kad moterys nebūtų skriaudžiamos, skirstant finansavimą. Todėl jų
turi būti visose komisijose, kurios skirsto pinigus, apdovanojimus, premijas,
parenka pranešėjus konferencijose ar pretendentus aukštoms pareigoms užimti. Ne
visi žmonės turi lyderio savybių, todėl talentus reikia anksti pastebėti,
puoselėti, ruošti vadovaujančioms pareigoms.
Kaip savo pranešime pažymėjo Rusijos akademikė I.P.Ipatova, mokslo
sistema tokia, kad ne visada vadovas ieško žmonių ir tokios organizacinės
sistemos, kad gautų maksimalią naudą. Todėl potencialus būsimas vadovas, ypač moteris, dažnai yra
dirbtinai smukdomas. Tai padaryti nėra
sunku, nes dėl ilgus amžius trukusios patriarchalinės sistemos moterys dažnai
stokoja pasitikėjimo savimi, turi psichologinių problemų dėl savo galimybių
realaus įvertinimo, vengia varžytis su savo šalies ir užsienio mokslininkais
vyrais, todėl būdamos aukštos erudicijos ir kvalifikacijos drovisi šitai
parodyti ir nemoka pasinaudoti. Rengiant moteris vadovaujančiam darbui svarbu
anksti išaiškinti galimus vadovus, sudaryti sąlygas tobulinti lyderio
sugebėjimus, išnaudoti kultūrinius ir nacionalinius pranašumus, pasirūpinti,
kad visi parinkimo etapai būtų skaidrūs.
Didelių nusiskundimų dėl darbo sąlygų, saugumo dirbant naktį ar
savaitgaliais nebuvo. Japonės skundėsi sparčiai plintančiu seksualiniu
priekabiavimu bei labai ilga darbo trukme. Jos yra įkūrusios organizaciją, kuri
viešina priekabiavimo faktus. Tuo tarpu balansavimas tarp šeimos ir karjeros
bei regioniniai skirtumai tarpusavyje tampriai susiję. Kairo universiteto
(Egiptas) Fizikos fakulteto prodekanė Yosr Gamal pabrėžė, kad musulmoniškose
šalyse būtina ištekėti, t.y. susirasti gerą vyrą, kuris leistų žmonai dėstyti
universitete ir dirbti mokslinį darbą. Tuo tarpu išsivysčiusiose šalyse daug
fizikių lieka vienišos. Tačiau moterys raginamos turėti šeimą, auginti vaikus
ir reikalauti, kad universitetai sudarytų sąlygas suderinti darbą ir motinystę,
t.y. laisvas darbo grafikas, nenormuota darbo diena, darbas namuose. Yra
pastebėtas įdomus faktas, kad fizikių
procentas mažėja šalyse, einant nuo pusiaujo link šiaurės ar pietų poliaus, bei
kylant karjeros laiptais. Lietuvai taip pat galioja šis empyrinis dėsningumas.
Studentų ruošime Lietuva yra patekusi
ir į konferencijos organizatorių paruoštą
anekdotų skyrių, kadangi pas mus 5 universitetai 19962001 metų
laikotarpiu išleisdavo 133 fizikos bakalaurus vidutiškai kasmet. Jų tarpe 83
vyrus ir 50 moterų. Visi supranta, kokio skaičiaus ir kokios kvalifikacijos
dėstytojų kolektyvas turėtų dirbti kiekviename universitete, kad pagal
visuotinai priimtas programas butų paruošiami galintys konkuruoti darbo rinkoje
fizikai. Taip pat konferencijos organizaciniam komitetui pasirodė nerimta, kad
Lietuvoje 9 mokslo įstaigos (6 universitetai ir 3 mokslo tyrimo institutai) per
metus paruošia vidutiniškai 14 fizikos
mokslų daktarų (12 vyrų ir 2 moteris).
Indijos mokslų instituto Teorinių tyrimų centro vadovė Robini Godbole
mano, kad moterų vadovaujančiose pareigose problema savaime išsispręs, kai
padidės moterų skaičius fizikoje. Čia jau pasiekta, kad pusė fizikos mokytojų
yra moterys.
Dr. Alicija Kupliauskienė,
Teorinės fizikos ir astronomijos instituto vyresnioji mokslo darbuotoja
E-pašto adresas akupl@itpa.lt
WWW svetainė http://www.itpa.lt/~akupl
Užrašai po nuotraukomis.
1 nuotrauka. Prie UNESCO rūmų, kuriuose vyko konferencija, stovi iš kairės
į dešinę Alicija Kupliauskienė, Rasa Kivilšienė ir Saulė Vingelienė.
Fotografavo Dalia Šatkovskienė.
2 nuotrauka. Prie Lietuvos stendo Saulė Vingelienė ir Rasa Kivilšienė kartu
su Pietų Afrikos respublikos delegacijos vadove Jaynie Padayachee.
3. nuotrauka. Prie Lietuvos stendo Alicija Kupliauskinė ir Rasa Kivilšienė.